8 – 11 mei: Week van de schoonmaak  in de zorg (4 sessies)

11 mei 2023

8 t/m 11 mei: 4 verschillende kennissessies op 4 dagen, los van elkaar te volgen! Vergroot je kennis over verduurzaming en digitalisering van het schoonmaakproces in de zorg in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt met deze 4 leerzame online kennissessies van de Intrakoopcommunity. Kies zelf welke sessies jij wilt bijwonen.

Speciaal voor jou als Intrakooplid organiseert de Intrakoopcommunity van 8 tot en met 11 mei “De week van de Schoonmaak in de zorg”. Je kunt deze week vier online sessies van circa 60 minuten bijwonen over actuele thema’s rondom schoonmaak in de zorg. Leveranciers die zijn aangesloten bij de community verzorgen deze sessies.

Schoonmaak in de zorg is continu een actueel thema en een belangrijk dagelijks proces. In ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere zorginstellingen staat schoon vooral synoniem voor hygiënisch. Hygiëne die vaak aan regels en richtlijnen is gebonden. Infectiepreventie is iedere dag van het grootste belang. 

Is jouw organisatie op zoek naar de beste manier voor de inrichting van het schoonmaakproces? Informeer jezelf dan over de mogelijkheden en neem deel aan een of meerdere kennissessie(s) met iedere dag een ander boeiend thema.

Thema’s

We behandelen onder andere de volgende thema’s:

  • Verduurzamen: wat zijn de mogelijkheden om schoonmaak te verduurzamen zonder grote investeringen en tegelijkertijd kosten te besparen?
  • Undermanagement construct: de voor- en nadelen van een undermanagement construct. Dit als input voor aanbestedingstrajecten of eventueel als tussenfase naar het uitbesteden van de schoonmaakdienstverlening.
  • Digitaliseren: het verzamelen van gegevens over schoonmaak leidt tot concrete verbetertrajecten (voor zowel zorg als facilitair).
  • Arbeidsmarktkrapte: hoe gaat de schoonmaakdienstverlener om met de krapte op de arbeidsmarkt in de zorg. Wat zijn oplossingen en verwachtingen op korte en lange termijn?

Inhoud sessies

Hieronder geven we je uitgebreide informatie over de sessies, zodat je kunt bepalen welke voor jou relevant is/zijn. Bij je aanmelding kun je jouw keuze(s) selecteren.

Programma: elke dag van 15.00 – 16.00 uur

Onderwerpen:

  • Maandag 8 mei: Verduurzaming van schoonmaak
  • Dinsdag 9 mei: Undermanagement construct bij outsourcing schoonmaak: Do’s en Don’ts
  • Woensdag 10 mei: Digitalisering van de schoonmaakdienstverlening in een zorgomgeving
  • Donderdag 11 mei: Krapte op de arbeidsmarkt: hoe kunnen schoonmaakdienstverleners je helpen?

Maandag 8 mei: Verduurzaming van schoonmaak

Verzorgd door: AP Keizer Schoonmaakgroothandel & Werner en Mertz

AP Keizer Schoonmaakgroothandel heeft samen met een ziekenhuis stappen gezet naar verduurzaming van vaatwas, linnenwas en de dagelijkse schoonmaakmiddelen. Door het inzetten van de Green Care lijn van Werner en Mertz hebben zij  een beter resultaat behaald, met minder impact op het milieu. Ook heeft het ziekenhuis kosten bespaard omdat de dosering significant omlaag is gegaan.

Topics:

• Verduurzaming voor zowel vaatwas, linnenwas en de dagelijkse schoonmaakmiddelen

• Verduurzaming door een positievere impact op het milieu

• Besparen van de facilitaire inrichting en uitgaven

Interessant voor: facilitair managers en (hoofd) inkoop

Dinsdag 9 mei: Undermanagement construct bij outsourcing van schoonmaak. Do’s en Don’ts

Verzorgd door: EW Facility Services

EW Facility Services heeft een mooie casus uitgevoerd met een undermanagement construct. In een undermanagement construct zet de schoonmaakdienstverlener eigen personeel op locatie in maar stuurt hij ook het personeel van de eigen dienst van de zorgorganisatie aan.

Topics:

• Undermanagement is complex en één van de lastigste schoonmaakconstructies binnen facilitair. Waarom is er toch veel vraag naar? 

• Undermanagement, een mooie tussenstap naar volledige outsourcing 

• Financiële beweegredenen binnen de zorgorganisatie

• Behandeling casus in overleg met de operationeel verantwoordelijke schoonmaak

• Risico's wanneer de kennis voor een undermanagementconstructie niet goed inzichtelijk is

Interessant voor: facilitair managers, inkoopmanagers, facilitair directeur, facilitair coördinator, teamleider schoonmaak, RVB en HR-manager

Woensdag 10 mei: Digitalisering van de schoonmaakdienstverlening in een zorgomgeving

Verzorgd door: CSU Zorg Services 

Digitalisering van de schoonmaak in een zorgomgeving is voor CSU inmiddels 'the way of working'. Overal waar CSU een contract start of vernieuwt, is dit onderdeel van de werkprocessen. Graag deelt CSU haar ervaringen en kennis: waar hebben we 'onderweg' van geleerd, wat gaat er goed en waar lopen we (nog) tegenaan?

Topics:

• Effectiviteit, borging en aantoonbaarheid in en van processen 

• Nadeel van niet digitaal werken

Interessant voor: facilitair management van zorginstellingen, zorgmanagers, kwaliteitsmanagers (zorg en facilitair), facilitair coördinatoren/adviseurs

Donderdag 11 mei: Krapte op de arbeidsmarkt: hoe kunnen schoonmaakdienstverleners je helpen?

Verzorgd door: Victoria Schoonmaak

Naast vakkundige schoonmaak bij verschillende opdrachtgevers zoals GGZ NHN, Levvel en Geriant neemt Victoria niet-zorg gerelateerde taken over. Wij lichten graag de toegevoegde waarde van onze manier van werken toe.

Topics:

  • Personeelskrapte in de zorg blijft ook op de lange termijn een probleem 
  • Wanneer je niet op het juiste moment inspeelt op de arbeidsmarkt en met creatieve oplossingen komt, heeft dit op de lange termijn nadelige effecten
  • Door het inzetten van goed opgeleide schoonmaakmedewerkers kan Victoria Schoonmaak ondersteunende taken zoals bijvoorbeeld patiëntenvervoer en bedden opmaak overnemen
  • Afname wervingsbehoefte van personeel  

Interessant voor: facilitair managers en personeelsfunctionarissen.

Aanmelden kennissessies

Is jouw interesse inmiddels gewekt? Meld je aan en kies één of meerdere kennissessie(s).

Tot slot

Onze kennissessies zijn toegankelijk voor alle leden. De sessies kunnen verzorgd worden door zowel Intrakoopleveranciers als niet-Intrakoopleveranciers.

Deel dit artikel

Neem contact op

Joost Geerlings
Teamleider Marketing & Communicatie
  • 06 20 60 39 44