Prijs, kwaliteit… Maar ook: het verschil maken

Parnassia Groep over duurzaam inkopen

Als grootste aanbieder van geestelijke gezondheidszorg heeft Parnassia Groep een goede onderhandelingspositie bij leveranciers. Tegenwoordig gaat het tijdens die onderhandelingen steeds vaker over duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. En nee, zeker niet vrijblijvend. Een verhaal uit de praktijk.

Weer op koers

Parnassia Groep is een belangrijke speler binnen het Nederlandse GGZ-landschap. Er werken bijna 8.000 mensen en de organisatie telt maar liefst 560 locaties. En al die panden? Die moeten uiteraard ook schoongehouden worden. En dat werd al jarenlang door twee grote bedrijven gedaan.Toen zij die opdracht kregen, gingen de onderhandelingen vooral over prijs en kwaliteit. Maar inmiddels hanteert Parnassia Groep een andere aanpak waarbij MVO en SROI (Social Return On Investment) zwaarder meetellen.

Kloof

De grote ommekeer vond plaats in 2014, toen Parnassia Groep besloot om samen met andere grote zorginstellingen deel te nemen aan de MVO Expeditie Duurzame Zorg van MVO Nederland. "De collega's die aan die expeditie meededen, kwamen tot de conclusie dat er binnen Parnassia Groep nog een kloof bestond tussen het voorgenomen MVO-beleid en de manier waarop daar in de dagelijkse praktijk invulling aan werd gegeven", vertelt Caroline, projectleider Duurzaamheid bij Parnassia Groep. "Er werden allerlei initiatieven ondernomen, maar er was geen totaaloverzicht. Daarnaast was onze visie omtrent MVO nog onvoldoende vorm gegeven. Daar moest dus nog een flinke slag worden gemaakt."

Nieuwe visie op gezondheid

"Welke maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben wij als zorgverlener en wat willen we met z’n allen op de langere termijn bereiken?” Dat was de grote vraag waar Parnassia Groep zich na de expeditie over boog. De zoektocht naar antwoorden leidde onder andere tot een nieuwe visie op gezondheid. Caroline: "Inmiddels onderschrijft de hele organisatie de visie op positieve gezondheid van Machteld Huber die past bij onze herstelgerichte zorg, waarbij we de patiënt meer regie geven in de behandeling."

Het zonnepanelen-project

Ook duurzaamheid stond na de expeditie hoog op de agenda. Om de CO2-footprint te verlagen, keek Parnassia Groep of het rendabel zou zijn om zelf zonne-energie op te gaan wekken. "We dachten dat het makkelijk zou zijn om per pand te bepalen wat het energieverbruik is", vertelt Erwin, senior inkoper bij Parnassia Groep. "Maar het was nog best lastig om die cijfers boven water te krijgen en daar één duidelijk overzicht van te maken. En dan heb ik het nog niet eens over het inzichtelijk maken van de kosten en opbrengsten van zonnepanelen. Hierin hebben we ons laten bijstaan door een extern adviesbureau." Caroline: "Zonnepanelen heb je niet in een halfjaartje geregeld. 

‘Alle inspanningen wierpen vruchten af.

Caroline Dekker en Erwin van Deursen | Parnassia Groep
 

Je krijgt te maken met subsidieaanvragen en veel papierwerk." Erwin: "Daarbij moesten we ook de Raad van Bestuur zien te
overtuigen. Wat daarbij hielp, was om de business case op één A4’tje te zetten. Extra financiering is vaak wel mogelijk mits een Business Case op basis van Total Cost of Ownership te verantwoorden is.” Alle inspanningen wierpen vruchten af. Vorig jaar, twee jaar na de start van het project, was het zover: op de daken van acht panden werden er in totaal 3500 zonnepanelen geplaatst. Deze panelen hebben een gegarandeerde opbrengst en terugverdientijd.Van registratielast naar registratielust

Collectief led-verlichting inkopen
Het volgende project om energie te besparen: de aanschaf van led-verlichting. "We hebben de ambitie om daar waar mogelijk organisatiebreed alle verlichting te vervangen door duurzame verlichting”, vertelt Erwin. “Daarmee hebben we al een aardig inkoopvolume. Maar we pakken het dit keer nog wat groter aan. Samen met andere zorgorganisaties gaan we later dit jaar een aanbesteding starten. Intrakoop brengt ons in contact met leden die zich bij ons collectieve inkoop-initiatief aan willen sluiten. Op deze manier draagt Parnassia Groep actief bij aan verduurzaming van verlichting binnen de zorgsector."

Het verifiëren van MVO-informatie

En de schoonmaak? Erwin: "Van oudsher richtten onze gunningscriteria zich op prijs en kwaliteit. Maar dit keer besloten we om MVO en SROI elk voor 15% mee te laten tellen: in totaal 30% van de gunningscriteria." Op papier zag het er goed uit. Maar hoe check je of beweringen van een leverancier ook echt kloppen? Hoe maak je het meetbaar? Die vragen had de inkoopafdeling zich in 2015 ook gesteld bij een aanbesteding voor koffie. Ook daar werd toen ingezet op een flinke verduurzaming. Dat leidde destijds tot een samenwerking met FIRA, een bureau dat MVO-informatie van bedrijven en instellingen verifieert. "Die samenwerking is supergoed bevallen”, zegt Caroline.
“Daarom hebben we besloten om vaker gebruik te maken van de diensten van FIRA, ook bij de schoonmaakaanbesteding." 

Best Value-methodiek

Daarnaast heeft Parnassia Groep Intrakoop gevraagd om te helpen bij het selecteren van een geschikt schoonmaakbedrijf. "We schrijven niet voor hoe ze hun werk straks moeten doen, maar gaan uit van de expertise van de leverancier. We geven aan hoeveel budget er beschikbaar is en de leverancier kan dan zelf aangeven hoe hij zijn dienstverlening wil invullen en welke KPI’s hij daarbij kan behalen", licht Erwin toe. Bij deze selectie gebruiken we elementen uit de Best Value-methodiek. "Daarnaast willen we dus alleen zakendoen met een schoonmaakbedrijf dat aantoonbaar werk maakt van MVO en SROI. En die aanpak lijkt goed te vallen. Tot dusver hebben we daar alleen maar positieve reacties op gekregen." 

Inmiddels is het contract met GOM ZorgSupport getekend en maken zij alle locaties van de Parnassia Groep schoon.

Deel dit artikel