Hygiënevragen: Waar of niet waar?

Hygiënescan_pagevisual

Een prettige én veilige omgeving creëren voor je cliënten, patiënten, collega's en bezoekers? Dat vraagt om aandacht voor hygiëne. Joost Geerlings, inkoper/productmanager Facilitair, reageert met zijn kennis en ervaring op een aantal stellingen uit de praktijk.

Waar of niet waar?

Slechts in 40 procent van de gevallen waarbij grondig handen wassen noodzakelijk is, gebeurt dat ook daadwerkelijk.

Het is erger! Uit onderzoek blijkt dat dit in ziekenhuizen in slechts 20% van de gevallen gebeurt. De verwachting is dat dit niet veel beter is in verpleeghuizen, GGZ-instellingen en thuiszorg.

Bij 90% van de instellingen, die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (voorheen IGZ) heeft bezocht, was niet duidelijk of een nieuw opgenomen cliënt drager is van een resistente bacterie zoals de MRSA-bacterie.

Dat is waar. In de praktijk onderscheiden we vier categorieën, te weten:

  1. Bewezen MRSA-dragerschap
  2. Hoog risico op dragerschap, bijvoorbeeld:
    • cliënten die minder dan 2 maanden geleden langer dan 24 uur in een buitenlands ziekenhuis zijn verpleegd
    • cliënten die in nauw contact zijn geweest met levende varkens of levende vleeskalveren op vleesbedrijven
  3. Matig verhoogd risico op dragerschap, bijvoorbeeld:
    • cliënten gedurende het eerste jaar na een behandeling voor MRSA-dragerschap met negatieve controlekweken
  4. Geen verhoogd risico op dragerschap

Nagellak mag, mits deze nog in tact is.

Onwaar. Sinds 2014 is dit niet meer toegestaan.
Zie voor meer informatie de Hygiënerichtlijn voor verpleeghuizen, woonzorgcentra en kleinschalig wonen.

Kleding dient op minimaal 40 tot 60°C gewassen te worden?

Dit is correct. Was (werk)kleding op een minimale temperatuur van 40°C tot 60°C en droog de kleding in een droogtrommel (minimale stand kastdroog).

Achtergrond

Joost Geerlings, inkoper/productmanager bij Intrakoop, heeft voor twee landelijk opererende schoonmaakbedrijven gewerkt. Hij is hier zowel operationeel als commercieel verantwoordelijk geweest en heeft enkele jaren leiding gegeven aan de backoffice van één van deze schoonmaakbedrijven. In deze verschillende rollen leerde hij het vak van schoonmaak en hygiëne kennen. In 2015 is Joost in de advieshoek van schoonmaak en hygiëne terechtgekomen. Sinds 2016 heeft hij verschillende zorgorganisaties begeleid naar een nieuwe schoonmaakoplossing. Door heronderhandelingsgesprekken te voeren en inkooptrajecten te begeleiden. Voor deze leden voert Joost, samen met onze collega Jolanda van Dinteren, het contractmanagement uit.

Deel dit artikel

Neem contact op

Wil je ook meer aandacht voor hygiëne binnen jouw zorgorganisatie of wil je de door Intrakoop ontwikkelde hygiënescan inzetten? Neem contact met me op, ik help je graag.

Joost Geerlings
Adviseur
  • 06 20 60 39 44