Tips: Hoe kun je als zorginstelling voldoen aan de Wet DBA?

Verpleegkundige met patient_web

Het aantal zzp’ers is in 2021 met 11% toegenomen, meer dan de jaren ervoor. Zo was pas te lezen op Zorgvisie.nl. Als zorgorganisatie krijg je dan ook vaker te maken met zzp’ers. Wat kun je doen om te voorkomen dat er sprake is van schijnzelfstandigheid of een gezagsverhouding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer? Kortom, hoe zorg je ervoor dat jullie je houden aan de eisen van de wet DBA? Intrakoop-leverancier PIDZ heeft tips.

Zorg voor een flexibele schil die groot genoeg is, zodat je kunt afwisselen

Als een zzp’er regelmatig opdrachten aanneemt, kan dit voor de Belastingdienst reden zijn om de arbeidsrelatie te onderzoeken. Er kan dan sprake zijn van schijnzelfstandigheid. Als je een ruime flexibele schil hebt, kun je afwisselen. Zo voorkom je de schijn van een verkapt dienstverband, omdat niet elke keer dezelfde zzp’er in je organisatie rondloopt.

Huur geen oud-personeel als zzp’er in

Als een medewerker in loondienst ontslag neemt en direct als zzp’er in dezelfde organisatie gaat werken, kan dit de Belastingdienst triggeren. Dit kan een zogenaamde draaideurconstructie zijn. Mogelijk reden voor de Belastingdienst om de arbeidsrelatie verder te bekijken. Wil je oud-personeel toch als zzp’er inzetten voor een opdracht? Wacht dan minimaal zes maanden met inhuren van deze oud-medewerker.

Geef zzp’ers de ruimte voor ondernemerschap

Zzp’ers zijn zelfstandigen en verantwoordelijk voor hun eigen onderneming en gedrag op de werkvloer. Vraag ze bijvoorbeeld niet om dezelfde kleding te dragen als je medewerkers in loondienst, maar laat ze hun eigen bedrijfskleding gebruiken. En laat ze hun eigen beschermingsmaterialen en medische toebehoren meenemen.

Blijf weg van een gezagsverhouding

Je schakelt een zzp’er in voor een speciale reden. Bijvoorbeeld om zijn of haar bijzondere kennis of ervaring. Zorg dat dit duidelijk in de opdrachtomschrijving staat en ook op de werkvloer wordt uitgevoerd. Het is niet de bedoeling dat een leidinggevende van een team zorgprofessionals in loondienst een zzp’er aan- en bijstuurt op de werkvloer. Een zzp’er maakt geen deel uit van het vaste team. Volgens de criteria van de Belastingdienst mag hij of zij niet aansluiten bij teamoverleg, teambuilding of informele teamuitjes. Dit kan namelijk schijnzelfstandigheid in de hand werken.

Sluit de overeenkomst direct af met de zzp’er

Schakel je een derde partij in om jou als zorgorganisatie en de zzp’er te matchen? Zorg er dan voor dat er een directe overeenkomst wordt afgesloten tussen je zorgorganisatie en de zzp’er. Net zoals in de Overeenkomst Opdracht bij PIDZ. Zzp’ers moeten immers meerdere opdrachtgevers hebben. Daarvan is geen sprake als een derde partij de opdrachtgever is.

Gebruik de juiste termen

De relatie op de werkvloer geldt ook als ijkpunt bij de beoordeling van de Belastingdienst over de arbeidsrelatie. Die moet ondernemerschap uitstralen. Spreek daarom bijvoorbeeld over opdrachten en uurtarieven en niet over ‘diensten draaien’ en ‘salaris’.

Meer informatie

PIDZ heeft deze whitepaper geschreven over de achtergrond en de huidige stand van zaken rond de wet DBA. Heb je vragen? Dan kun je contact met PIDZ opnemen via vragenoverdba@pidz.nl.

Deel dit artikel

Neem contact op

Wil je weten hoe wij je vanuit Intrakoop kunnen ondersteunen bij je personele uitdagingen? Neem dan contact op met

Simone Nicolaes
Inkoper/productmanager HRM
  • 06 25 52 00 72