Centrale inkoop van medische hulpmiddelen vanaf 17 maart

Ziekenhuisgang_web

Zoals te verwachten was, krijgen we op dit moment veel vragen van leden over de inkoop van medische hulpmiddelen.

Via de NVZ hebben we vandaag informatie gekregen over hoe de overheid de inkoop daarvan vanaf morgen gaat coördineren. Hieronder hebben we die brief van de NVZ als download opgenomen.

Samengevat

Vanaf dinsdag 17 maart gaat een centraal team van inkopers maskers, schorten, handschoenen, beschermingsbrillen, desinfectantia en diagnostische tests landelijk inkopen. Voor de verspreiding hiervan wordt in elke ROAZ-regio een coördinator aangewezen (ROAZ staat voor Regionaal Overleg Acute Zorgketen). Deze coördinator kun je zo nodig nu al benaderen voor het oplossen van knelpunten, bijvoorbeeld door redistributie binnen of tussen regio’s bij acute tekorten. Op de website van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, de LNAZ (www.lnaz.nl) lees je meer informatie.

De contactgegevens van de regionale coördinatoren vind je hier.

Onbekende aanbieders

Wij krijgen van verschillende ons onbekende leveranciers (ook uit het niet-medische domein) berichten over het kunnen leveren van mondkapjes en dergelijke. Wij kennen die leveranciers niet, de mondkapjes hebben geen CE-keurmerk en de prijzen zijn een factor 20 tot 25 keer hoger dan de normale prijs van een disposable mondkapje, in geval van een P2 masker zijn de prijzen ongeveer 7 keer zo hoog. Ons advies is om niet met zulke aanbieders in zee te gaan.  

Zodra wij meer horen vanuit de NVZ of de overheid over de nieuwe manier van inkopen, zullen we jullie daar vanzelfsprekend over informeren. 

 

Deel dit artikel

Neem contact op

Meer weten over dit onderwerp? Bel of mail onze collega

Ted Geutjes
Inkoper/productmanager Medisch
  • 06 12 28 43 16