Handhaving Wet DBA verder uitgesteld

Verpleegster maakt bed op

De Wet DBA is al jaren een heet hangijzer in de zorg. Maar deze wet is nog altijd niet tot wasdom gekomen en zorgt vaak voor discussie, net als de pilot van de webmodule. Staatssecretaris Hans Vijlbrief is 13 juli met het nieuws naar buiten gekomen dat het handhavingsmoratorium niet per 1 oktober komt te vervallen en ‘grotendeels’ is uitgesteld.

Dit betekent dat de Belastingdienst ook na 1 oktober niet actief gaat handhaven op schijnzelfstandigheid. De Tweede Kamer heeft een motie van Pieter Grinwis (ChristenUnie) goedgekeurd waaruit dat is besloten. De reactie van staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in het debat: "Het handhavingsmoratorium loopt niet af in oktober. Het loopt minimaal tot oktober en dan zullen we kijken wat we gaan doen.” Hij hoopt in oktober de uitkomsten te ontvangen van de pilot van de webmodule die tot september loopt.

Controle Belastingdienst

Voorlopig lijken zorginstellingen dus geen risico bij de inzet van zzp’ers te lopen, tenzij er sprake is van kwaadwillendheid. Eind 2020 bleek echter dat de Belastingdienst nog geen enkel kwaadwillend bedrijf heeft ontdekt. Toch merkt accountantskantoor Deloitte op dat er vanuit de Belastingdienst al sectorspecifieke controles zijn op naleving van de wet DBA. "Bij een eventuele controle of uitvraag door de Belastingdienst is van belang dat inzichtelijk kan worden gemaakt hoe het proces rondom de inhuur van zzp’ers is ingericht en welke soorten zzp’ers u inhuurt. Daarbij is tevens van belang dat uw organisatie beheersmaatregelen, zoals monitoring van de naleving van de contractuele afspraken, inzichtelijk kan maken”, schrijft Deloitte op haar website.

‘Volgens de regels’

Ook manager interne organisatie Charlotte Geurts van PIDZ haakt hierop in. "Wil je gebruik maken van zzp’ers doe het dan wel volgens de regels van de wet DBA. Laat de zzp’er een eigen overeenkomst van opdracht maken, de facturen naar de zorgorganisatie zelf sturen en het eigen uurtarief bepalen.” Ze merkt bij PIDZ dat de Wet DBA nog steeds voor onduidelijkheid en twijfel zorgt bij zorginstellingen en zzp’ers. Wat brengt het nog meer met zich mee? Waar dien je als zorginstelling of zzp’er aan te voldoen? "Het ondernemerschap is meer dan goede zorg verlenen alleen of het willen ontlopen van de verplichtingen die gelden als je in loondienst werkt.” 
PIDZ werkt daarom samen met juridische experts op dit gebied om zo de juiste randvoorwaarden te scheppen om te voldoen aan de wet DBA – denk aan de overeenkomst van opdracht die opdrachtgevers en zzp’ers met elkaar afsluiten. Meer hierover hoor je in de laatste aflevering van de podcast van PIDZ. 

Pilot webmodule

Begin dit jaar is de pilot van de webmodule geïntroduceerd, een extra tool om te toetsen of wordt voldaan aan de Wet DBA. Aanvankelijk zou dit middel de Wet DBA gaan vervangen, maar hierop is het kabinet teruggekomen omdat nog veel onduidelijkheid heerst over de webmodule. Zorginstellingen vullen vragen in die betrekking hebben op de arbeidsrelatie met de zorgprofessional. Is hij een zzp’er of een werknemer volgens de webmodule? Er rolt niet altijd een eenduidig antwoord uit, omdat er sprake is van een groot grijs gebied. Ook de manier waarop de puntentelling is opgebouwd, zorgt voor discussie. Er vindt geen aftrek plaats bij een antwoord dat betrekking heeft op volwaardig ondernemerschap.
De teller kan alleen oplopen en daar is wet DBA-expert Boris Emmerig van Holla Advocaten het niet mee eens. Bij BNR Nieuwsradio zei hij eerder: "De vragenlijst is erg 'one site fits all'. Bovendien: je kunt eigenlijk alleen maar richting dienstbetrekking worden geduwd. Als je aangeeft dat je opdrachten verleent, word je ook richting dienstverband gedrukt. Eigenlijk is de webmodule in deze vorm nutteloos.”

(bron: PIDZ)

Deel dit artikel

Neem contact op

Wil je meer weten over deze of andere personele onderwerpen? Neem dan contact op met

Simone Nicolaes
Productgroepmanager Personeelsdiensten
  • 06 25 52 00 72