Prijswijzigingen, indexaties, toeslagen en calamiteiten

Prijsstijging

De huidige economische situatie zorgt ervoor dat onze leden overspoeld worden met leveranciers die prijswijzigingen willen doorvoeren in bestaande contracten ten gevolge van, onder andere, stijgende grondstofprijzen, stijgende energieprijzen en stijgende prijzen van transport. Intrakoop heeft daar een standaardprocedure voor.

Dat lijkt begrijpelijk, Intrakoop heeft echter de afspraak met haar leveranciers dat dit soort aanpassingen in de prijs (of het nu tijdelijke stijgingen zijn in verband met calamiteiten of andere indexaties)  VOORAF aan ons worden aangekondigd. Zo’n aankondiging wordt vervolgens tussen inkoper/productmanager van Intrakoop en de betreffende leverancier besproken. Uit zo’n bespreking kan verder overleg over de voorgenomen prijswijziging voortkomen, een akkoord of een afwijzing.  

Beoordeling prijswijzigingen vooraf

Aan de hand van de uitkomst van dit overleg tussen Intrakoop en de betrokken leverancier wordt er DAARNA gecommuniceerd met de leden die op het contract zijn ingetekend. Op die manier voorkomen we dat zowel wijzelf als onze leden onverwacht met veranderingen in de prijs worden geconfronteerd. Waar wij kunnen beoordelen wij de voorgenomen prijswijzigingen aan de hand van onze ervaring en kennis van de respectievelijke markten. De huidige situatie is uitzonderlijk, dat realiseren we ons terdege, dat neemt echter niet weg dat we ons wel aan de afspraken moeten houden die we vastgelegd hebben in een periode dat er minder economische onrust was.

Voorkom ergernis en vragen

Prijswijzigingen die niet vooraf langs ons zijn gekomen voor advies kunnen door onze leden afgewezen worden en leveren over en weer veel vragen en mogelijk ook ergernis op. Vragen en ergernis die voorkomen had kunnen worden door de afgesproken procedure te hanteren. 

 

Deel dit artikel