Zorg praat over meldpunt beschikbaarheid medische hulpmiddelen

Op 23 september hebben ruim 120 mensen vanuit ziekenhuizen deelgenomen aan een bijeenkomst van Zorg Inkoop Netwerk Nederland (ZINN) in Ziekenhuis Rivierenland Tiel. Met als doel hen te informeren over initiatieven en samen te bespreken hoe we met elkaar kunnen zorgen voor zoveel mogelijk beschikbaarheid van goede medische hulpmiddelen in de toekomst.

In haar welkomstwoord benadrukt Wendy Bosboom, bestuurder van Ziekenhuis Rivierenland Tiel, de uitdagingen waar de zorg voor staat als het om beschikbaarheid van medische hulpmiddelen gaat. En wat de gevolgen zijn voor de zorg aan patiënten en cliënten. Zij is dan ook blij met de initiatieven vanuit Zorg Inkoop Netwerk Nederland om daar samen iets aan te doen en de patiëntenzorg beter, veiliger en efficiënter te maken. 

Gerwin Meijer en Ruud Plu lichten Zorg Inkoop Netwerk Nederland toe. Hierin werken IAZ, NFU, Santeon, mProve en Intrakoop samen op vier overkoepelende thema’s. Dat zijn: beschikbaarheid, doelmatigheid, duurzaamheid en marktkennis. Overigens staat het netwerk open voor alle zorgorganisaties. Wat Zorg Inkoop Netwerk Nederland doet is voor de hele zorg, zowel cure als care.

De urgentie om samen iets te doen aan de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen neemt toe. Namens Zorg Inkoop Netwerk Nederland hebben Laura Awad en Eva de Boer daarom een veldonderzoek gedaan naar het opzetten van een landelijk meldpunt beschikbaarheid medische hulpmiddelen. Wat zijn de resultaten?

  • Binnen de geneesmiddelensector bestaat al een meldpunt voor het doorgeven van disrupties en alternatieven. Hier is voor een meldpunt voor medische hulpmiddelen veel van te leren.
  • Veel certificeringen voor medische hulpmiddelen verlopen eind 2023. Veel producten worden niet op tijd opnieuw gecertificeerd of uit het assortiment van leveranciers gehaald. Ziekenhuizen zijn daar nu ieder voor zich mee bezig. Met een centrale plek om kennis vanuit specifieke vakgroepen te bundelen en te delen kunnen we dit samen beter en efficiënter doen. 
  • Bij disrupties is een snel antwoord over mogelijke en goede alternatieven vereist. Goede contacten met leveranciers zijn belangrijk om het risico te verkleinen dat alternatieven snel opraken. Ook hebben ziekenhuizen behoefte zelf in een database naar alternatieven te kunnen zoeken.
  • Data-analyse zou onderdeel moeten zijn van het meldpunt om daarmee goed onderbouwd gesprekken te kunnen aangaan met leveranciers.

Kortom, er is een grote behoefte aan een meldpunt beschikbaarheid medische hulpmiddelen. Met bemensing vanuit het zorgveld en een database met alternatieven, zodat zorgorganisaties ook zelf kunnen zoeken als het nodig is. Het meldpunt is een deel van de oplossing en andere zaken waar Zorg Inkoop Netwerk Nederland mee bezig is versterken elkaar.

Wil je vanuit je ziekenhuis meer weten, meedoen of heb je tips? Neem dan contact op met de projectleiders Laura Awad en Eva de Boer

Deel dit artikel