De duurzame keuken: een succesverhaal van Interzorg

Interzorg reageert op veranderingen in de zorgsector door te focussen op gezonde, eerlijke voeding met aandacht voor duurzaamheid, innovatie en beleving. Het resultaat is een eigen keuken die perfect aansluit op zorgbehoeften en een aanzienlijke regionale impact heeft. We spraken met Roelof Bos, Manager Eten & Drinken bij Interzorg, en Marcel van Dalen, Inkoopconsultant bij Intrakoop, over het effect van een duurzame keuken.

Een kleine kiem

Grootse plannen beginnen vaak klein, zegt Roelof Bos van Interzorg. “Het begin van onze eigen keuken gaat terug naar 2015. Toen kwamen we erachter dat zo’n 62% van de bijvoeding – voeding om aan te sterken na een operatie – in de gootsteen belandt. Terwijl 20 tot 30% van onze cliënten ondervoed binnenkomt. Kan dat niet anders, vroegen we onszelf af, zonder dat het meer geld kost? Toen ontstond vrij snel het idee om kleine culinaire hapjes te ontwikkelen die de benodigde voedingswaarden bevatten. Gemaakt op natuurlijke wijze met lokale streekgebonden producten. Dit bleek het begin van een veel grotere ambitie: zelf koken en zelf de regie houden, met meer focus op duurzaamheid en circulair inkopen. In al onze processen. Met als doel om preventief in te zetten op topproducten en gezonde voeding voor onze bewoners. Want gezond en goed eten spelen een belangrijke rol in de fitheid en het geluk van iedereen.”

Winstgevend op alle vlakken

Met stijgende ziektekosten, tekorten aan (kwalitatief) personeel en een groeiende vraag naar goede zorg worden de uitdagingen alleen maar groter, legt Bos uit. “Dan moet je slim omgaan met capaciteit. Wij wassen en koken voor onszelf en externen en met de inkomsten hiervan dragen wij bij aan de bekostiging van bewonersactiviteiten op onze locaties. Zo maken we bijvoorbeeld bijvoeding voor het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen.”

Maar belangrijker nog is de verbinding met de stakeholders in de keten, dat centraal staat in hun businessmodel. Bos: “Dat andere partijen bij ons aansluiten heeft een enorme impact in de regio. Onze keuken is een centraal punt voor meerdere zorgorganisaties. En dat betekent ook dat we steeds meer nadenken over hoe de keten eruit moet zien. De samenwerking met lokale boeren is bijvoorbeeld iets waar ik zelf erg trots op ben. Omdat we die lokale verbinding aangaan kunnen we in de korte keten inkopen doen, waardoor we steeds verder kunnen verduurzamen. Dat is inmiddels ook iets waar andere zorgorganisaties van kunnen en mogen leren. Niets is geheim. We hebben elkaar nodig in deze sector.”

Volgens Marcel van Dalen van Intrakoop is die verbinding precies de reden waarom een organisatie als Interzorg succesvol is: “Met name dankzij de duurzame relaties in de regio kun je rendabel zijn. Maar ook omdat je de vrijheid hebt te kunnen ondernemen en pionieren. Een duidelijke visie, ondernemersbril en lef van het bestuur zijn essentieel. De duurzame keuken past ook bij de strategie van Intrakoop. We hebben een verbindende rol tussen onze leden en leveranciers om maximaal te leren van elkaar. Letterlijk een kijkje in de keuken van een ander nemen.”

Eten verbindt

“Eten verbindt”, zegt Bos. “Dat ervaren we ook bij onze cliënten. Het is een genietmoment. Daarom willen we nu en in de toekomst nog meer inzetten op de beleving van eten. Met koks op locatie, kookactiviteiten en meer inspraak van cliënten in onze menucyclus.”

Maar eten werkt ook verbindend met partners wereldwijd, geven beiden aan. “Samen krijgen we de duurzaamheidscirkel op gang.” Daar richten Intrakoop en Interzorg zich gezamenlijk op. “We brengen leden in verbinding en maken ambities en plannen toereikend”, aldus Marcel.

“Ons verhaal bereikt steeds meer mensen en organisaties”, vult Bos aan. “Dat opent deuren en daardoor ontstaan nieuwe samenwerkingen. Ik gun iedere zorgorganisatie in Nederland het plezier van goed eten, gemaakt van producten dichtbij huis. Samen meer gebruikmaken van de kracht van de regio. Dan creëren we gezamenlijk hubs waar expertise, goede producten en samenwerken centraal staan.” 

Deel dit artikel

Neem contact op

Marcel van Dalen
Inkoop Consultant
  • 06 22 08 32 12