Btw-wijziging op schoonmaakwerkzaamheden aan woningen (betreft geen ziekenhuizen). Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Vanaf 1 juli 2025 verandert de btw-regeling voor schoonmaakwerkzaamheden in panden met een gemengd gebruik, zoals zorginstellingen. Waar voorheen het verlaagde btw-tarief van 9% gold voor het hele pand als deze minimaal 50% voor bewoning werd gebruikt, geldt dit vanaf 1 juli alleen nog voor het deel dat daadwerkelijk als woning wordt aangemerkt.
Schoonmaakwerkzaamheden in woningen, in ruimtes specifiek bestemd voor bewoners, blijven onder het lage btw-tarief van 9% vallen. Let op: dit geldt niet voor alle schoonmaakwerkzaamheden. Bepaalde werkzaamheden zijn uitgesloten van het lage tarief
(bron: Belastingdienst, Schoonmakend Nederland).
Wat verandert er precies?
Alleen ruimtes die uitsluitend ter beschikking staan van bewoners, zoals woonkamers en slaapkamers, mogen nog tegen 9% btw worden belast.
Gemeenschappelijke ruimtes zoals liften, hallen, eetruimtes en trappenhuizen vallen hier niet automatisch onder. Bij gemengd gebruik moet het btw-tarief worden verdeeld op basis van het gebruik.
De overige delen van het pand vallen vanaf 1 juli onder het standaardtarief van 21% btw.
Welke stappen zijn nu belangrijk?
Vraag jouw schoonmaakleverancier om een calculatiebestand met een verdeling van het vloeroppervlak in ‘woning’ en ‘overige’ delen.
Controleer of de indeling klopt en of de genoemde ruimtes terecht als woning zijn aangemerkt.
Controleer je begroting voor schoonmaak en kom niet voor verrassingen te staan! Zorg dat je je btw-aangifte hierop aanpast.
Intrakoop staat voor je klaar
Deze wijziging kan aanzienlijke financiële gevolgen hebben, zeker omdat jouw zorgorganisatie de btw niet kan terugvorderen. Intrakoop ondersteunt je graag bij het in kaart brengen van de impact en bij het maken van de juiste afspraken met jouw schoonmaakleverancier.
Leden die een contract via Intrakoop hebben afgesloten, ontvangen binnenkort een afzonderlijk bericht van hun contractmanager met specifieke informatie over deze wijziging.
Alles over de btw-wijziging.
Online kennissessie met expert op 28 mei
Wij begrijpen dat deze wijziging veel vragen oproept, gezien de impact op jouw dagelijkse praktijk en financiële processen. Om je snel en gericht te ondersteunen, organiseert Intrakoop op woensdag 28 mei 2025 van 12:00 tot 13:00 uur een kennissessie.
Tijdens deze sessie nodigt Intrakoop haar adviseur en expert uit op het gebied van transitie vraagstukken bij zorginstellingen binnen het facilitair domein. Hij geeft een toelichting op de wijzigingen en de mogelijke gevolgen voor jouw zorgorganisatie. Uiteraard is er ook ruimte om je vragen te stellen en met ons in gesprek te gaan over jouw specifieke situatie.
Aanmelden voor de kennissessie kan via onderstaande link:
Kennissessie: Wat betekent de nieuwe btw-regeling op schoonmaak voor jouw zorginstelling?
Ben je niet in de gelegenheid om aan te sluiten bij de sessie op woensdag 28 mei, wij zijn altijd bereikbaar voor je vragen via:
schoonmaak@intrakoop.nl.
Deel dit artikel
Neem contact op
