De meewerkdag van Jolanda van Dinteren bij Lunet Zorg

Schoonmaak badkamer care_web

Verbinden: daar draait het om bij Intrakoop. Dat zit in ons DNA en daar is ook onze strategie op gebaseerd. Daarom werken Intrakopers regelmatig mee bij één van onze leden of leveranciers. Een kort verslag van de meewerkdag van inkoper/productmanager Jolanda van Dinteren bij Intrakoop-lid Lunet Zorg.

Een dagdeel gaat Jolanda meewerken en zo ervaring op doen in de professionele schoonmaakdienstverlening. “Een leuke manier om zo de interactie tussen de schoonmaakmedewerkers, zorgmedewerkers en cliënten te beleven.” Het motto van Lunet Zorg is “Goed leven met een zachte g”. Deze Brabantse stichting ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking. Op bijna 100 locaties of in de eigen/ouderlijke woning.

Samen met Jasmin van ISS Healthcare gaat Jolanda aan de slag op een woongroep waar 8 cliënten wonen met intensieve zorg. De meeste cliënten zijn die ochtend naar de dagbesteding. Zo kunnen Jasmin en Jolanda de kamers en het sanitair schoon maken.

‘Schoonmaak­medewerkers en schoonmaak­­roosters moeten goed matchen met cliënten en hun dagindeling.

“Sommige kamers zijn sober ingericht. Met alleen een geplastificeerd bed, tafel, stoel, rvs toilet en dichtgeschroefde doucheputjes. Ook zijn er kamers die persoonlijk en kleurig zijn ingericht.” Dit verschil in kamers geeft mede de zwaarte van de zorg aan en vraagt om professionele schoonmaakmedewerkers met affiniteit en toewijding om in de zorg te werken.

Belevingskwaliteit is heel belangrijk

De schoonmaakmedewerkers hebben een takenlijst. Er is altijd een grijs gebied, dus ze doen ook extra werkzaamheden. Iedere medewerker werkt zoveel mogelijk op een vaste locatie. Zo ontstaat er een band met cliënten en zorgmedewerkers. Iedereen is hier zeer positief over. Het is belangrijk om de cliënten te kennen. 

“Het schoonmaken op een locatie voor cliënten met intensieve zorg is best zwaar. Je moet weten wat wel en niet kan op bepaalde momenten. Het is dus belangrijk passende mensen op de verschillende locaties te hebben. Niet iedere schoonmaakmedewerker zal goed matchen met de cliënten. En schoonmaakroosters moeten zo goed mogelijk op de dagindeling van cliënten worden afgestemd.”

“Ik heb geleerd tegen welke zaken schoonmaakmedewerkers aanlopen. Klachten hebben vaak met beleving te maken. Schoonmaakmedewerkers mogen bijvoorbeeld niet aan persoonlijke eigendommen komen. Een schapje boven de wasbak dat volstaat met flesjes en tubetjes, kan dus niet schoongemaakt worden. En dat zou gezien kunnen worden als niet goed schoongemaakt. Het moet vooraf duidelijk zijn wat de taken van de schoonmaakmedewerkers en die van zorgmedewerkers zijn. Communicatie in het voortraject is dus heel belangrijk.”

 

Deel dit artikel

Neem contact op

Wil je meer weten over de meewerkdagen van onze collega’s? Neem dan contact met me op:

Jolanda van Dinteren
Inkoper/productmanager Facilitair
  • 06 13 32 61 46