Terugblik kennissessie btw-verhoging schoonmaakwerkzaamheden

Eind mei organiseerde Intrakoop een goedbezochte online kennissessie over de btw-wijziging die per 1 juli 2025 zijn ingegaan voor schoonmaakwerkzaamheden in gemengde panden, zoals zorginstellingen. De sessie bood heldere uitleg over de wetswijziging en gaf antwoord op veel gestelde vragen van leden.

Wat verandert er? 

Vanaf 1 juli 2025 geldt het lage btw-tarief van 9% alleen nog voor ruimtes die uitsluitend ter beschikking staan van bewoners, zoals woonkamers en slaapkamers. Gemeenschappelijke ruimtes zoals gangen, liften en eetruimtes vallen hier niet automatisch onder. Bij gemengd gebruik moet het btw-tarief worden verdeeld op basis van het daadwerkelijke gebruik  

Veel gestelde vragen 

Tijdens het vragenuur kwamen onder andere deze vragen aan bod: 

  • Hoe wordt ‘bewoning’ precies gedefinieerd? 
    Bij een (semi-)permanent verblijf worden de ruimten in de instelling die ter beschikking staan van de bewoner aangemerkt als woning. 

  • Wie is verantwoordelijk voor de juiste btw-indeling? De organisatie is verantwoordelijk voor de juiste toewijzing van de ruimte naar gebruik. Op aangeven van de zorgorganisatie zal de (schoonmaak)leverancier  het juiste btw tarief hanteren. We verwachten dat het juist toepassen van het btw-tarief steekproefgewijs gecontroleerd zal worden. 

  • Wat moet je doen als je geen actuele ruimtestaten hebt? 
    Vraag jouw schoonmaakleverancier of Intrakoop om je hierbij te ondersteunen. 

Benieuwd naar het gehele Q&A overzicht, klik dan hier

Belangrijk 

Voor specifieke situaties adviseren wij altijd contact op te nemen met je eigen belastingadviseur of de Belastingdienst.  

Vragen? 

Heb je naar aanleiding van dit bericht of de Q&A een vraag? Stuur dan een mail naar schoonmaak@intrakoop.nl.

Deel dit artikel

Neem contact op

Neem contact op

Productgroep Schoonmaak
Elke werkdag bereikbaar
  • 073 21 21 200