Bevlogen kick-off inkoopteam til- en transferhulpmiddelen

Uit de interessepeiling voor het collectieve inkoopproject til- en transferhulpmiddelen bleek grote belangstelling bij de leden voor deelname aan het project. Op vrijdag 4 juli vond de kick-off bijeenkomst plaats van het inkoopteam. We blikken terug op deze bijeenkomst. Twee leden vertellen over hun motivatie en de verwachtingen die zij hebben van het project.

Doel van het inkoopteam 

De teamleden werken samen aan het ontwikkelen van een goed onderbouwde en toekomstgerichte collectieve inkoopstrategie voor til- en transferhulpmiddelen.  

Binnen het inkoopteam speelt de deskundige en betrokken inbreng van de deelnemende zorgorganisaties een cruciale rol in het inkoopproces. 

Het ontwikkelen van een degelijk Programma van Eisen vormt de basis voor de collectieve inkoopovereenkomst. Voor dit project wordt gekeken naar de volledige keten: van huur en aanschaf tot beheer, onderhoud, keuring en depot. Ook innovatie en duurzaamheid spelen een belangrijke rol in de gehele keten. 

Samenstelling inkoopteam 

Het inkoopteam bestaat uit: 

  • Ted Geutjes, productgroepmanager bij Intrakoop 
  • Chiel Willems, collectieve inkoper bij Intrakoop 

Deelnemende Intrakoopleden: 

  • Arnold van Atten (Welthuis) 
  • Jacqueline van Laarhoven (Siza) 
  • Anne Stokkers (Azora) 
  • Ilske van der Zwalum (Zorgcentra de Betuwe)  

In een later stadium wordt het team mogelijk uitgebreid met een inhoudsdeskundige fysiotherapeut of ergotherapeut of iemand met technische kennis van en ervaring met onderhoud, keuringen en reparaties. 

Verloop van de bijeenkomst 

Ted Geutjes: ‘Na de kennismakingsronde volgde een terugblik op waar we als sector vandaan komen, waar we nu staan en hoe we samen verder willen. Het doel van de sessie was om voldoende input te verzamelen voor een eerste conceptversie van de inkoopstrategie. En dat is gelukt.’ 

Chiel Willems: ‘De bijeenkomst was interactief en constructief. De opbrengst was waardevol en vormt een mooie start om op voort te bouwen.’ 

Motivatie en verwachtingen van de teamleden 

Teamlid Anne Stokkers benadrukt het belang van samenwerking:  

‘Ik geloof in de kracht van samenwerking en kennisdeling. Binnen de langdurige zorg leeft het onderwerp til- en transferhulpmiddelen sterk. Dit traject biedt de kans om daar als collectief grip op te krijgen. 

Bij mijn organisatie is dit onderwerp een speerpunt en deelname aan dit project sluit daar goed op aan. 

Ik verwacht dat het team de wensen en knelpunten van zorgorganisaties kan vertalen naar een Programma van Eisen dat recht doet aan de diversiteit in de sector. De langdurige zorg vraagt immers om maatwerk, geen standaardoplossingen. 

Het is in mijn overtuiging belangrijk om niet alleen leverancierskennis te benutten, maar ook de ervaringen van leden van Intrakoop. Veel organisaties zijn bezig om zelf het wiel uit te vinden, wat tijd en energie kost. Dit project kan hen helpen met concrete keuzes en praktische informatie. 

Het is belangrijk eventuele knelpunten vroegtijdig te signaleren: waar ervaren zorgorganisaties de echte pijn en hoe kunnen we dat vertalen in het project en in het PvE? 

Daarnaast lijkt het me goed om rekening te houden met het feit dat elke organisatie op een ander volwassenheidsniveau staat. Bijvoorbeeld op het gebied van inkoop, de aanwezigheid van een MAC [red. Materiaal Advies Commissie], kwaliteitsbeleid of operationele processen, zoals vervanging, beheer en interne communicatie per locatie.  

De kick-off verliep in een goede sfeer en was goed voorbereid.’

 

Teamlid Jacqueline van Laarhoven waardeert de nieuwe aanpak van het project:  

‘Ik hecht veel waarde aan een onafhankelijk advies. Deze aanpak – waarbij leden zelf hun kennis en ervaring inbrengen – spreekt me daarom aan. 

Daarnaast wil ik ook leren hoe de zorg dit aanpakt. Het is mooi als er een collectieve overeenkomst klaarligt om in te stappen, zodra ons contract afloopt.  

Mijn verwachting is dat het project leidt tot een gedegen offerteaanvraag die bovendien goed aansluit bij de gehandicaptenzorg. Idealiter komt er één leverancier die alles kan: leveren, onderhouden, keuren en depotbeheer.  

Ik kijk positief terug op deze duidelijke kick-off. Het zou mooi zijn als nog meer leden met hun input aan dit project willen bijdragen.’ 

Vervolg 

Bij de volgende bijeenkomst van het inkoopteam zullen verdieping en concrete uitwerking van de inkoopstrategie centraal staan. 

Naar verwachting ontvangen de belangstellende leden begin augustus de concept-inkoopstrategie en een intentie-uitvraag. Ook als je nog lopende contracten hebt, kun je dan een intentie aangeven om op een later moment mee te doen, zodat we dit kunnen betrekken bij onze inventarisatie. Uiteindelijk zal bij een go van het inkoopproject het definitieve commitment van de deelnemende leden verlangd worden. 

Doe ook mee! 

Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen over het project: FAQ’s inkoopproject til- en transferhulpmiddelen

Wil jij net als inmiddels 84 andere zorgorganisatie ook aansluiten als belangstellende bij dit project of heb je er vragen over? Stuur dan een bericht aan Ted Geutjes, Productgroepmanager Medische Hulpmiddelen via ted.geutjes@intrakoop.nl

Deel dit artikel

Neem contact op

Ted Geutjes
Productgroepmanager Medische Hulpmiddelen
  • 06 12 28 43 16