Intrakoop - ‘Een product- en dienstenaanbod voor en door de leden. Toen, nu en in de toekomst.’ - Al 65 jaar Intrakoop

Intrakoop, de grootste inkoopcoöperatie in de zorg, viert een bijzondere mijlpaal: ruim 65 jaar samenwerking en toegevoegde waarde voor haar leden. Wat ooit begon als een bescheiden initiatief van enkele ziekenhuisbestuurders, is uitgegroeid tot een veelzijdige coöperatie die zorgorganisaties in het hele land ondersteunt bij hun vraagstukken. We blikken terug op de geschiedenis, de impact en de toekomst van Intrakoop. Dit doen we samen met onze leden, leveranciers en andere stakeholders. In dit vierde jubileuminterview gaan we in gesprek met Bram Buyserd (Manager Coöperatie bij Intrakoop) en Ted van den Berg (hoofd Inkoop bij Unilabs). Een gesprek over de kracht van een coöperatie en de rol van het product- en dienstenaanbod van Intrakoop voor en door haar leden: toen, nu en in de toekomst.

Van aardappelen naar koffie

De contracten voor aardappelen en stookolie zijn inmiddels mooie contracten in koffie en energie geworden. Ted van den Berg (hoofd Inkoop bij Unilabs) trapt glimlachend af: “Aardappelen gebruiken we bij Unilabs inderdaad wat minder, maar een grote kostenpost is voor ons wel de energie. Als inkoper spreekt het mij aan dat er bij Intrakoop altijd aandacht is voor de combinatie van kwaliteit en kosten. Het is een groot goed dat we door het schaalvoordeel samen flink besparen. Wij zijn bij Unilabs ook onderdeel van een multinational die samenwerkt op Europees niveau. Dat kan prima bestaan naast Intrakoop, want energie koop je bijvoorbeeld per land in en niet op Europees niveau. Omdat energie voor ons een grote kostenpost is, is dat meteen een van de meest waardevolle contracten waaraan we deelnemen bij Intrakoop. Maar ook zeker in kennis en de gewone, snel vervangbare dingen zoals koffie en kantoorartikelen, kunnen we elkaar als leden binnen Intrakoop zeer goed vinden.” De zogenaamde commodities.

“Neem koffie. Tegenwoordig is er een breed aanbod aan koffie te krijgen en kunnen alle koffiepartijen alles aanbieden. Ons uitgangspunt: we willen goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. Waarom zouden we dan zelf een partij gaan zoeken om dit in te kopen terwijl Intrakoop sterke inkoopafspraken heeft met een goede partij? We hebben het druk. Als we niet alles zelf hoeven aan te besteden, contracteren en onderhandelen dan is dat zeer mooi meegenomen. Ik bespaar als afdelingsmanager dan over een heel jaar een volle fte. Het scheelt dus geld en gedoe. Ben je lid van Intrakoop dan moet je hier niet eens over na willen denken. Je doet gewoon automatisch mee met zaken als koffie of kantoorartikelen. Anders zou je geen lid moeten worden. Dat is naar mijn idee de basis van het lidmaatschap.”

Eén voor allen, allen voor één

Bram Buyserd (manager Coöperatie bij Intrakoop) vult aan: “Daar zit voor ons ook een mooie uitdaging: nog meer uitgaan van het collectief. Waarmee maken we impact, en wel op zoveel  mogelijk leden? We bedienen er liever driehonderd dan maar één of twee. Dan zetten wij onze tijd ook het meest efficiënt in. Daarom willen we nog meer om de tafel met zorgorganisaties. We zijn niet voor niets een coöperatie. We gaan voor praktische, meetbare resultaten. We proberen nu vaker op zoek te gaan naar mandaat van onze leden aan de voorkant.
Dat onze leden zeggen: ja, we herkennen ons in het programma van eisen en vinden het een goed idee. En we conformeren ons aan de uitslag qua leveranciers oplossing. Met de constructieve houding van Ted ben ik dan ook heel blij. Jij vindt het logisch om met Unilabs te stekkeren aan zo’n contract.”

Ted lachend: “Ja, maar ik vind ook oprecht dat Intrakoop zo veel mogelijk mandaat moet hebben om te kunnen onderhandelen. Het gaat misschien wat ver om een opt-out in plaats van een opt-in werkwijze met elkaar af te spreken. Maar ik vind zeker dat Intrakoop aan de onderhandelingstafel met een totaalvolume moet kunnen zitten. En dat de leden actief bijdragen om het waar te maken. Anders is het gewoon lastig om iets te bereiken. We doen het samen. Als organisatie snappen jullie dat heel goed en ontwikkelen jullie vraaggestuurde producten en diensten. Daarin zie ik ook voor ons een mooi samenspel met Intrakoop. Het persoonlijke contact spreekt mij erg aan. Dat is wat mij betreft een grote kracht. Jullie vragen actief: waar we bij Unilabs mee bezig zijn, waar is behoefte aan? Niet alleen heel abstract via een tool inkopen, maar elkaar echt leren kennen en vertrouwen. Ontwikkelingen uitwisselen en eerlijk zijn naar elkaar. Ook de congressen vind ik een plus. De leuke dagen met de sector en de kennisuitwisseling.”

Toekomstvisie

Bram vertelt: “Bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten hebben we een duidelijk uitgangspunt dat we toetsen of het past bij onze leden en de coöperatie Intrakoop. Waar zit onze kracht en hoe kan die bijdragen aan de doelstellingen van de zorg? Bijvoorbeeld in de oplossingen die bijdragen aan strategische of bestuurlijk relevante thema’s. De hoofdpijndossiers of juist sterke wensen van bestuurders. Zaken waarvan zij zeggen: dit moet écht aangepakt worden. Denk aan digitalisering, personeelskrapte, duurzaamheid of innovaties versnellen en opschalen. Daarnaast worden we scherp gehouden door o.a. het IZA (red. Integraal Zorgakkoord) en de Green Deal, want draagt een oplossing eigenlijk wel bij aan die doelstellingen? Voor dat laatste kijkt onze duurzaamheidsafdeling bijvoorbeeld mee bij al onze primaire processen.”

Ted: “In aanvulling daarop. Wij wilden graag verduurzamen op energie. Dat was een vraag vanuit ons hoofdkantoor. De energie die we reeds via Intrakoop inkochten, bleek al groene energie te zijn. Zo behaalden wij die doelstelling in één keer.” Bram: “Wat leuk dat je dat noemt! Wij hebben nu mensen die dedicated op die onderwerpen zitten. Zij zijn er voor de vertaling van wetgeving uit Europa naar nationaal en sectorniveau. Inkoopafdelingen zijn hiervoor vaak te klein. Daar heb je bepaalde kennis over duurzaamheid voor nodig, en precies dat kunnen wij de zorg bieden. Denk ook aan de vraag hoe je maatschappelijk verantwoord inkoopt. Er was voorheen een enorme brei aan informatie over dit onderwerp. Wij hebben dit geclusterd en vertaald naar een mooie tool voor onze leden. Met een aantal klikken heb je nu zo je MVI proof programma van eisen.”

Bram: “Het is ook heel belangrijk om constant vooruit te blijven kijken met elkaar. Het samen toekomstgericht denken, scenario’s uitdenken. Hoe ziet de zorg eruit voor een cliënt of patiënt in 2040? Zijn we een sterk individualistische maatschappij en is het ieder voor zich of leven we in allerlei communities met meerdere generaties bij elkaar en zijn we gezellig aan het moestuinieren? Kijken we naar elkaar om? Dat zijn allemaal brillen om door naar de toekomst te kijken en dat nemen wij mee in het ontwikkelen van onze product- en dienstverlening.
Dat doen we dus samen met onze leden. Co-creatie door middel van inspiratiesessies en workshops. De bijvangst is dat je een flinke dosis energie en enthousiasme hebt na zo’n sessie.

Vanuit Intrakoop willen we nu naar een iets formelere vorm van co-creatie toe, in de vorm van stuurgroepen. Leden die voor een langere tijd meedenken over een bepaalde productgroep, bijvoorbeeld personeelsdiensten, ICT en digitalisering, facilitaire dienstverlening, etc. We willen dat dakpansgewijs opstarten. De productgroep personeelsdiensten is een van de eerste thema’s waar we mee gaan starten.”

Ted sluit af: “Van mij mogen we in de zorg allemaal nog meer samenwerken en bij elkaar afkijken wat werkt. Zeker niet allemaal het wiel uitvinden. Bram las eerder over een ‘Goed gejat-prijs’ voor de sector. Wat leuk, en die noemen we dan de ‘Gouden Gappie’ ofzo. Zonder gekheid: Intrakoop bestaat al ruim 65 jaar en het is nog steeds een heel goed concept. Het idee dat je dit met elkaar mag doen is heel sterk. Zo’n volume is niet te overtreffen. Ik ben heel benieuwd wat er nog meer uit de koker van Intrakoop gaat komen. En ja, als het voor ons passend is: wij doen graag mee. We zijn niet voor niks lid!”

Benieuwd naar wat Intrakoop voor jouw zorgorganisatie kan betekenen? Bekijk onze dienstenpagina of plan een gesprek met één van onze Adviseurs.

 

Lees hier de eerder verschenen jubileumjaar artikelen

Deel dit artikel

Neem contact op

Neem contact op:

Intrakoop Communicatie
  • 073 21 21 200